Decentralisatie van het bestuur is een thema waar de gemeenten nu al mee te maken hebben in bijvoorbeeld te zorg en dit is pas het begin. Kleinere gemeenten gaan al samenwerkingsverbanden aan om om te kunnen gaan met decentralisatie. Maar waarom bekijken we decentralisatie niet vanuit een scheiding tussen stedelijk en landelijk gebied? wat voor mogelijkheden biedt dit voor bestuurders in gemeenten, provincies voor de aanpak van verduurzaming? Welke verkeersproblemen doen zich voor in de verbindingen van het stedelijk gebied en hoe kunnen we deze problemen aanpakken vanuit deze visie?

Energie

Hoe aantrekkelijk is het om energie en veel mensen dicht bij elkaar te hebben. Een metropolitaanse agglomeratie van rond de 8 miljoen mensen biedt samen met groene energieën veel perspectief voor een andere manier van kijken naar onze energie.  Hoe kunnen gemeenten energieverbruik terugdringen? Welk beleid kunnen bestuurders van gemeenten en provincies elkaar verder helpen? Hoe kunnen bestuurders verbinden aangaan met maatschappelijke partijen rondom energie?

In een denktankbijeenkomst op 17 september bespreken de kansen voor een stedelijke samenwerking rondom energie.

Hergebruik

De gang naar de stad stopt voorlopig niet. Het achterland verliest zijn aantrekkelijkheid. Voor de stad betekent dit een toename van inwoners. Daarnaast is de stad de plek voor de short stay wereldburgers, of dit nu expats, vluchtelingen of asielzoekers zijn. Meer mensen betekent meer economie, meer werk, meer voorzieningen, meer faciliteiten, meer van alles en nog wat. En dat terwijl de voorhanden zijnde ruimte beperkt is. Intensiever, wat betekent dit voor onze bestaande panden. Vooral voor de vele miljoen m² leegstaande kantoren, maar ook voor de vele winkels in de minder goedlopende delen. Hoe kunnen bestuurders omgaan met druk op de huizenmarkt door deze toename? Hoe kunnen de functie van gebouwen uitbouwen en efficiënter omgaan met de ruimte?

In een denktankbijeenkomst op 26 november gaan we in gesprek over de mogelijkheden van ruimtegebruik in KernstadNL.

Mobiliteit

Meer mensen, meer werk, meer verkeer, meer van alles, betekent dat je meer moet afstemmen of spreiden. In afstemmen met elkaar zijn we niet zo goed. Spreiden betekent van alles zoveel mogelijk als maar enigszins kan. Hoe kunnen bestuurders aanbod en vraag op elkaar afstemmen  als we de reikwijdte vergroten? Kunnen we problemen met een overschot in een gemeente oplossen met een tekort in een andere gemeente? Wat vraagt deze schaalgrootte van de inrichting van het openbaar vervoer?  Is het OV pas een reëel alternatief als de buslijnen langer worden of vaker rijden?

In een denktankbijeenkomst op 15 oktober gaan we in gesprek over de mogelijkheden van KernstadNL rondom mobiliteit.

Buitengebied

De ene helft van ons land, de stadsmens, woont vier zo dicht op elkaar dan de andere helft. Daar is dan ook alle ruimte voor. Dit betekent wel dat je meer op je zelf aangewezen bent. Vooral voor de bereikbaarheid  betekent dit dat je alles zelf moet hebben: een eigen auto is hier een ‘must’. Wat vraagt een scheiding tussen stedelijke gebied en buitengebied van bestuurders? Hoe verdeel je als provincie je aandacht tussen stedelijk gebied en buitengebied? Welke andere behoeften dan het stedelijk gebied heeft het buitengebied?

In een denktankbijeenkomst op 5 november behandelen we vraagstukken over de inrichting van KernstadNL in relatie tot het Buitengebied.

Meld je hier aan voor een of meerdere bijeenkomsten.